De gemeente is onderdeel van de huidige informatiemaatschappij. Hiervoor wordt de digitale dienstverlening ontwikkeld en moet worden voldaan aan (Europese) wetgeving op het gebied van digitale zaken. Hiervoor is van belang dat de informatiehuishouding van de gemeente op orde is. Alleen dan kan worden voldaan aan de eisen voor een transparante en toegankelijke overheid.
Om invulling te geven aan deze uitdaging werkt de gemeente Renkum samen met (keten)partners en collega gemeenten. Vanuit deze samenwerking wordt een collectief opdrachtgeverschap georganiseerd richting De Connectie. De lange termijn plannen worden afgestemd in een regionale harmonisatie agenda.
Door te werken vanuit, regionaal afgestemd, informatiebeveiligingsbeleid en privacybeleid blijft de informatievoorziening beschikbaar, toegankelijk en betrouwbaar. Er wordt op een verantwoorde manier omgegaan met (persoons-)gegevens zodat de privacy van inwoners gewaarborgd wordt.
Inwoners hebben hoge verwachtingen van onze digitale dienstverlening als gemeente. Ze vertrouwen daarbij op een veilige en efficiënte interactie met de gemeente. Als gemeente beschikken we bovendien niet alleen over persoonsgegevens van inwoners, maar ook over andere gevoelige informatie. De digitalisering gaat in sneltreinvaart. Het is daarbij noodzakelijk dat de gemeente deze ontwikkelingen in de digitalisering opvolgt en daarop handelen. Met het oog op de toenemende dreigingen van buitenaf, zetten we ons daarom in om persoonsgegevens en andere informatie op een veilige en verantwoorde manier te beheren. We handelen daarbij in overeenstemming met de wettelijke kaders voor informatiebeveiliging en gegevensbescherming, zoals vastgelegd in de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Het vormgeven van de digitale dienstverlening wordt gefaciliteerd door te streven naar digitaal toegankelijke documenten en mogelijkheden om elektronische formulieren beschikbaar te stellen.