Paragrafen

2. Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Voor de inventarisatie van risico’s zijn de risico’s ingedeeld naar de programma’s in de jaarstukken. Niet alle risico’s zijn daadwerkelijk risico’s voor het weerstandsvermogen van de gemeente. Risico’s waarvoor reeds een voorziening, verzekering of bestemmingsreserve is gevormd, worden niet meegenomen in deze inventarisatie. Dit geldt ook voor risico’s waarvoor reeds in de projectbegroting c.q. de kostencalculatie een post onvoorzien is opgenomen.

Van de risico’s is beoordeeld:

  • of het een incidenteel (I) of structureel (S) risico betreft;
  • wat de kans is dat het risico zich voordoet op een schaal van 1 (zeer klein) tot 5 (zeer groot);
  • wat het financiële gevolg van het risico is van een schaal van 1 (€ 0 - € 25.000) tot 5 (meer dan €250.000);
  • de totale score door de kans te vermenigvuldiging met het financiële gevolg;
  • hoe het risico zich geeft ontwikkeld na de vorige rapportage (gestegen + ; gelijkgebleven = ; gedaald -/- )
  • met welk risicobedrag is gerekend voor 2024.

P

Risico

Omschrijving

I/S

Kans

Omvang

Score

Ontwikkeling

Bedrag 2024

1

Wmo en jeugdwet

Volume zorgconsumptie kan hoger liggen dan de verwachting / de rijksbijdrage.

I/S

4

5

20

+

935.000

1

Doordecentralisatie Beschermd wonen

Financieel risico komt langs een ingroeipad van 10 jaar ten laste van de gemeente

S

2

5

10

-/-

Ingroeipad miv 2025

1

Inkomensvoorziening

De bestandsomvang is in 2022 na een forse daling gestabiliseerd.
 Het rijksbudget is in totaal met € 680.000 naar beneden bijgesteld. De totale uitgaven zijn binnen de bijgestelde  Rijksbijdrage gebleven.  In het voorlopig budget 2023 is geen rekening gehouden met de 10% verhoging van het wettelijk minimumloon en de verhoogde instroom van statushouders. In mei en september zal duidelijk worden in hoeverre het rijksbudget opnieuw wordt bijgesteld. De lasten van bijstand worden begroot op het toegekende rijksbudget plus een gedeelte van het eigen risico voor de gemeente.

I

2

5

10

=

75.000

1

Minimaregelingen

De minimaregelingen zijn een open einderegeling waar iedere inwoner die recht heeft een aanvraag voor kan indienen. Het beschikbare budget is lager dan het aantal inwoners dat een beroep kan doen op de regelingen.

S

2

5

10

=

75.000

1

Bijzondere bijstand

Bijzondere bijstand is een open einde regeling: iedere inwoner die aan de voorwaarden voldoet heeft recht. Het beschikbare budget is lager dan het aantal inwoners dat een beroep kan doen op bijzondere bijstand.

S

2

5

10

-/-

75.000

1

Wet inburgering

Risico bestaat eruit dat de taakstelling toeneemt, terwijl de structurele middelen voor de uitvoering afnemen.

S

4

3

12

=

53.000

1

Opvang vluchtelingen, asielzoekers en statushouders

Risico dat opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, de opvang van asielzoekers en extra taakstellingen voor het huisvesten van status meer inzet vraagt dan kan worden geleverd.

I

3

4

12

=

88.000

Onderwijshuisvesting 

Prijsstijgingen hoger dan VNG normbekostiging 

15 

=  

0 (zie risico stelpost L&P 

Exploitatie MFC-Doelum 

Exploitatietekorten MFC Doelum, onzekerheid energietarieven  en schade zwembadvloer

15

=  

 68.000 

Grondexploitatieprojecten 

Dit betreft vier risico's:

  1. Niet terugverdienen boekwaarde projecten met gemeentegrond (eigen projecten).  
  2. Renterisico bij niet volgens planning realiseren van verwachte opbrengsten. 
  3. Afzetrisico bij de verkoop van de gronden aan derden.

Het project kan niet doorgaan vanwege externe onzekerheden zoals stikstof of slechte marktsituatie.

3

15

+  

830.000 

Omgevingswet/ Wet kwaliteitsborging voor het bouwen 

Voor nieuwe taken binnen de WKB kunnen geen leges worden geheven. Daarnaast kunnen bepaalde bouwleges niet meer opgelegd worden. 

20

=  

158.000 

Spoorwegonderdoorgang Wolfheze 

Alle kosten noodzakelijk voor de voorbereiding en realisatie van het kunstwerk zijn opgenomen in de investeringsraming.  
Voor de gemeentelijke onderdelen binnen het project wordt projectmanagement ingehuurd. Overige kosten zijn op dit moment niet voldoende in beeld. 

16

=  

123.000 (na oplevering) 

Verkeer 

(Economische) ontwikkelingen als groei van het aantal voertuigen per huishouden, vergrijzing in de dorpen, modernisering van het wagenpark en het aantrekken van de aannemersmarkt zetten de verkeersveiligheid onder druk. Hierbij lopen we het risico aansprakelijk gesteld te worden. We hebben geen budget voor ad hoc aanpassingen maar alleen  budget voor aanpassingen binnen groot onderhoud en reconstructie. 

10 

=  

25.000 

Bodemtaken 

Risico dat overdracht van bodemtaken van provincie naar gemeente niet gepaard gaat met voldoende middelen. 

12 

=  

88.000 

Afvalverwijdering en -verwerking 

Kosten en opbrengsten zijn afhankelijk van de mate waarin inwoners afval scheiden. Daarnaast kunnen de verwerkingstarieven van sommige afvalstromen gedurende het kalenderjaar wijzigen.  Wanneer dit afwijkt van de prognoses, komt dit ten laste / gunste van de voorziening.  

20 

=  

150.000 tlv voorziening afvalstoffenheffing 

Groenonderhoud 

Achterstanden in groenonderhoud door onvoldoende budget.  

20 

=  

350.000 

Boombeheer 

Verhoogd veiligheidsrisico beloopbaarheid trottoirs, schade aan eigendom derden zoals tuinmuurtjes, hekwerken etc.   

15 

 +  

68000 

Openbare verlichting 

Additionele inkomsten zorgen voor een kostendekkende businesscase. Deze inkomsten zijn ingeschat op basis van reële aannamen en terughoudende berekeningen. Echter het blijft niet geheel te voorspellen welke effecten toekomstige ontwikkelingen daadwerkelijk hebben op de hoeveelheid additionele inkomsten. 

10 

=  

74.000 

Landschap 

Bestrijding invasieve exoten als Japanse Duizendknoop, Reuzenbereklauw en plaagsoorten als eikenprocessierups. 

15 

=  

68.000 

Klimaatverandering 

Risico op schade door extreem weer 

12 

=  

88.000 

Gemeentelijke gebouwen 

Er wordt geen onderhoud uitgevoerd aan de gebouwen die vallen onder niet-kernareaal.   
Calamiteitenonderhoud gemeentehuis en gemeentewerf. Renovatie kernareaal is onderdeel van het uitvoeringsdeel vastgoedplan 

I/S 

15 

 =  

68.000 

Gemeentelijk vastgoed 

Stijging tarieven energie 

20 

=  

0 (zie risico stelpost L&P)  

Wachtgeld 

Verlengde wachtgeldverplichting ivm ziekte oud wethouder (Nieuwe wachtgeldrechten na verkiezingen niet meegenomen) 

15 

=  

360.000 

Formatie 

Risico dat personeelskosten (inclusief ziektevervanging en invulling vacatures) niet kunnen worden opgevangen binnen het beschikbare budget 

15 

-/-  

175.000 

Cyberaanvallen en beveiligingsincidenten 

De gemeentelijke informatievoorziening kan gehacked worden. (VB Hof van Twente, Lochem) Het financiële risico omvat onderzoekskosten, herstelkosten en tijdelijk stilvallen van de bedrijfsvoering. Voor nu hebben we de beveiliging op orde en we monitoren dit continu. Door een toename van de externe dreigingen zien wij echter toch een toename van dit risico. 

15 

=  

250.000 

Connectie 

Risico dat de gemeente wordt aangesproken voor risico’s bij de Connectie 
Risico dat wijziging in bekostigingssystematiek leidt tot onvoorziene kaderwijzigingen  

I/S 

15 

+  

414.000 

Algemene uitkering 

Risico dat gemeentelijke uitgaven afwijken van de ontwikkeling van het gemeentefonds.  
Risico van een uitname uit het gemeentefonds voor stijgende declaraties binnen het Btw-compensatiefonds. 

10 

=  

75.000 

Loon- en prijsstijgingen 

Risico dat gereserveerd bedrag voor loon- en prijsstijgingen onvoldoende is om inflatie te compenseren. 

20 

=  

210.000 

Overig

387.000

Totaal

5.057.000

Het totaal van de risicobedragen per programma is als volgt becijferd.

Risico’s
(bedragen x € 1.000)

2024
Inc

2024
Str

2025
Inc

2025
Str

2026
Inc

2026
Str

2027
Inc

2027
Str

Samenleving

694

732

789

94

901

0

361

0

Omgeving

1.293

507

11

0

11

123

11

0

Organisatie

1.105

338

32

0

32

225

32

0

Financiën

123

266

6

0

6

0

6

0

Totaal

3.214

1.843

838

94

950

348

410

0

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2023 14:21:12 met de export van 11/13/2023 14:11:35