Doel
Ons doel is een goed functionerende organisatie waarbij vlot en gemakkelijk kan worden aangesloten bij de verwachtingen, ontwikkelingen en vraagstukken binnen onze gemeente.
Dat vraagt van de organisatie om continu alert te zijn op ontwikkelingen en te toetsen of de manier waarop wij onze doelen willen bereiken nog passend en meest effectief is. Deze strategie leidt tot een optimale inzet van middelen, het bereiken van organisatiedoelen en het borgen van de zelfstandigheid van de organisatie. Maar dit vraagt ook om het maken van keuzes en aanpassingsvermogen van de organisatie.
Werken vanuit mogelijkheden en passende oplossingen moet ons DNA worden. Hierbij weten we de kracht van de samenleving optimaal te benutten en zorgen dat zaken worden gerealiseerd zonder dit over te nemen.
Een belangrijke randvoorwaarde hierbij is dat onze bedrijfsvoering op orde is. Alleen vanuit een stabiele (financiële) basis kan de organisatie inspelen en meebewegen met veranderingen.
Reguliere activiteiten
Ondersteuning van de organisatie op het gebied van:
- Financiën
- Juridische zaken
- Personele zaken
- Informatievoorziening
- Managementondersteuning
- Bestuurssecretariaat
- Communicatie
- Informatiebeheer
- Facilitaire zaken
- Organisatieontwikkeling en bedrijfsvoeringsontwikkeling
Specifieke activiteiten 2024
Implementatie digitale wetgeving
De nieuwe digitale wetgeving kent verschillende invoeringstermijnen die lopen van 2024 tot 2030. De activiteiten voor de implementatie worden geprioriteerd aan de hand de voorgeschreven tranches in de invoeringstermijnen.
Organisatieontwikkeling
Vanuit het programma organisatieontwikkeling wordt gewerkt aan de thema's Goed werkgeverschap, Waarde(n)vol samenwerken, Deregulering & Gemak en Werkvormen optimaliseren. Deze thema's sluiten aan bij de conclusies uit het rapport van bureau Berenschot en de opdracht van de raad bij het vaststellen van de Voorjaarsnota 2022. Voor het thema Goed werkgeverschap staan o.a. de volgende projecten op de agenda, modernisering werving & selectie en het inrichten van een onboardingsprogramma. Daarnaast wordt er naar aanleiding van het medewerkersonderzoek gekeken naar een herijking van het functiewaarderingssysteem HR21. Met bovenstaande en toekomstige projecten gaan we het huidige HR beleid moderniseren en passend maken voor onze organisatie.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Personeel en organisatie
HRM | 2022 | 2023 | Doel |
---|---|---|---|
Ziekteverzuim | 8,2% | 3,8% | 5,0% |
Medewerkersonderzoek | Doel | ||
Bevlogenheid | 7,1 | 7,5 | |
Werkdruk | 5,1 | 6,0 | |
Informatievoorziening & communicatie | 5,1 | 6,0 | |
Loopbaanontwikkeling | 6,4 | 6,2 |
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) | Koersplan Renkum 2030 |
Wet Digitale Overheid | Visie op dienstverlening |
Wet Hergebruik Overheidsinformatie | Besturingsfilosofie Renkum |
Wet Open Overheid (WOO) | Informatiebeveiligingsbeleid gemeente Renkum 2022-2025 |
Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid | Beveiligingsplan Suwinet |
Wet Modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) | Privacyverklaring Gemeente Renkum |
Wet Elektronische Publicaties (WEP) | |
Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Lasten | 13.721 | 14.929 | 14.685 | 14.611 | 14.546 | 14.484 |
Baten | 232 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Saldo van baten en lasten | -13.489 | -14.926 | -14.682 | -14.608 | -14.543 | -14.481 |
Mutatie reserve | 217 | -200 | 18 | |||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -13.272 | -15.126 | -14.665 | -14.608 | -14.543 | -14.481 |