Doel
- Wij houden de gemeente Renkum veilig en bereikbaar voor alle vormen van verkeer.
- We richten de verkeersruimte zo in dat er een optimale balans ontstaat tussen bereikbaarheid, veiligheid en doorstroming op wegen.
- We stimuleren daarbij nadrukkelijk duurzame vormen van mobiliteit.
Reguliere activiteiten
Leefbare omgeving
- Binnen het onderdeel Verkeer leggen we de nadruk op de leefbare omgeving ten opzichte van mobiliteit. We houden zoveel mogelijk rekening met zaken zoals minder uitstoot van schadelijke stoffen, meer groen ter voorkoming van hittestress en mobiliteit van minder validen.
Verkeersveiligheid
- Beveiligen spoorwegovergangen Wolfheze en werken aan integrale toegang;
- lobbyen voor extra verkeershandhaving;
- verbeteren oversteekplaatsen (binnen projecten).
- Het inzetten van maatregelen gericht op verkeersgedrag, aansluiten bij landelijke en regionale acties.
Bereikbaarheid
- Monitoren ontwikkelingen (Spoor-)wegennet;
- regionale afstemming wegwerkzaamheden en evenementen;
- beperken verkeersoverlast;
- lobbyen voor aansluiting Kievitsdel op N225.
Openbaar vervoer
- Adviseren in de regio over (o.a. lopende aanbesteding) openbaar vervoer;
- meewerken aan de komst van de E-bus, Valleilijn en Rijnlijn.
- Met de samenwerkingspartners in stand houden veren
Fiets
- Stimuleren gebruik Snelfietsroute (SFR) Arnhem - Wageningen;
- realisatie delen Snelfietsroute door provincie langs N225;
- voorbereiden uitbreiden SFR-netwerk (indien combinatie met beheer en onderhoud mogelijk is): route om de noord: Oosterbeek-Arnhem-Velp. Aansluiten op west-tangent Arnhem-Elst-Nijmegen.
Parkeervoorzieningen
- Reguleren parkeren;
- mogelijk omzetten parkeerplaatsen naar fietsparkeerplaatsen;
- realiseren van plan laadpalen voor elektrische auto’s.
Stimuleren duurzame vervoerwijzen
- Stimuleren gebruik van de fiets en thuiswerken;
- stimuleren gezamenlijk gebruik van de fiets, openbaar vervoer en het gezamenlijk gebruik van auto's (deelauto's, carpoolen, bus-taxi);
- voor elektrische auto's kijken we naar algemene plekken in de openbare ruimte en de mogelijkheden voor inwoners voor het laden op eigen terrein;
- we vragen de recreatieve sector in de promotie van onze dorpen te benadrukken dat we prima bereikbaar zijn per openbaar vervoer en fiets.
Specifieke activiteiten 2024
Uitwerken mobiliteitsvisie tot uitvoeringsprogramma
In 2023 zijn we begonnen met het ontwikkelen van een mobiliteitsvisie en in 2024 werken dit verder uit tot een uitvoeringsprogramma.
Beleidsindicatoren en kengetallen
In 2024 zullen we voor 2025 en verder nieuwe beleidsindicatoren opvoeren die aansluiten bij het beleid dat we op dit ogenblik ontwikkelen.
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Wegenverkeerswet 1994 (WvW) | GVVP 2010 (het Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan) |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) | MUP (Meerjaren UitvoeringsPlan) |
Parkeernota 2014-2020 (wordt in 2023 geactualiseerd) |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Lasten | 593 | 924 | 793 | 775 | 747 | 742 |
Baten | 8 | 79 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Saldo van baten en lasten | -586 | -845 | -737 | -719 | -692 | -687 |
Mutatie reserve | -3 | -8 | 30 | 8 | -1 | 21 |
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -589 | -852 | -707 | -712 | -693 | -667 |