Doel
- Het realiseren van een leefomgeving met hoge kwaliteit.
- Gebruik en bescherming zijn in evenwicht, toegesneden op de maatschappelijke behoeften, ondersteund door effectieve dienstverlening en vergunningverlening.
- Dit vraagt om investeringen in dienstverlening, digitalisering, integraal werken, participatie en nieuwe wijzen van werken.
Reguliere activiteiten
Omgevingswet
- Integrale benadering van de leefomgeving
- Meer inzicht en overzicht in het omgevingsrecht
- Vergroten van de lokale afwegingsruimte
- Verbeteren van de dienstverlening
Ruimtelijke ontwikkeling
- Werken volgens de vastgestelde RO processen
- Grip op ruimtelijke ontwikkelingen en (pro)actief acteren
- Stedenbouwkundige kaderstelling
- Gebiedsontwikkeling
- Privaatrechtelijke overeenkomsten
- Centrumontwikkeling (Oosterbeek, Doorwerth, Renkum)
Openbare Ruimte
- In stand houden van onze kapitaalgoederen (bijv groen, riolering, wegen) die de openbare ruimte vormen en deze, waar financiering vanuit de kostendekkingsplannen mogelijk is, laten meebewegen met de (veranderende) wensen en eisen aan de leefomgeving
Grondbedrijf
Het grondbedrijf betreft de interne ontwikkelrol van de gemeente. Het gaat hierbij om
- grip op interne en externe ontwikkelprojecten (financieel, tijd, risico's)
- bepalen kansen en risico's bij ontwikkellocaties
- bepalen ontwikkelpotentie van grondposities
- prioritering daarin van onze eigen gronden en het niet-kernareaal vastgoed
- opdrachtgever voor de (her)ontwikkeling van eigen gronden
Specifieke activiteiten 2024
Verminderen stikstof knelpunten in projecten
Stikstof is sinds enige tijd het grote knelpunt bij alle ontwikkelingen die verder gaan dan het dagelijkse onderhoud. Woningbouw, renovaties van gebouwen en reconstructies van wegen worden meer en meer geblokkeerd door de stikstofproblematiek. In de voorjaarsnota 2023 is er reeds aanvullend budget gevraagd voor dit onderwerp, destijds is €100.000 voor 2023 en 2024 begroot. Naar verwachting kan er €50.000 van 2023 naar 2024 overgeheveld worden, waardoor het budget in 2024 €150.000 kan bedragen. Doordat het beleid op rijksoverheidsniveau stagneerde in 2023 was een doelmatige inzet van alle financiële middelen in 2023 niet mogelijk. Het knelpunt rondom stikstof is echter niet minder groot geworden in de tussenliggende tijd en daarom verwachten we dat deze middelen in 2024 zeker nodig hebben om, hangende het nationale beleid, daarop in te kunnen spelen op lokaal niveau.
Implementatie Omgevingswet
De Omgevingswet heeft na jaren van uitstellen een definitieve invoeringsdatum van 1 januari 2024. Deze wet is een ingrijpende verandering in het Nederlandse omgevingsrecht. Het doel ervan is om alle wet- en regelgeving met betrekking tot de fysieke leefomgeving te vereenvoudigen en te bundelen. De belangrijkste veranderingen zijn die van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en het Omgevingsplan. En voor de implementatie zelf zijn de nieuwe procedures en de (interne) communicatie van belang, ondersteund door projectmanagement. Door het meermaals uitstellen van de wet én additioneel toegekende middelen vanuit het rijk hebben we een gezonde reserve opgebouwd om de komende jaren onszelf te voorzien van alle noodzakelijke middelen voor wat betreft de implementatie en uitwerking van deze wet.
- DSO
Het DSO biedt het digitale loket (Omgevingsloket) waar initiatiefnemers, overheden en belanghebbenden snel kunnen zien wat is toegestaan in de fysieke leefomgeving. Om dit te bereiken hebben we in samenwerking met Arnhem software ingekocht en ingericht en dragen jaarlijks een fee voor.
- Omgevingsplan
Het omgevingsplan bevat de gemeentelijke regels voor de fysieke leefomgeving. Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft Renkum één omgevingsplan voor ons grondgebied. Dit zal eerst volledig bestaan uit een tijdelijk Omgevingsplan. De komende jaren zal er hard gewerkt worden aan het actualiseren van dit plan, zodat er uiteindelijk (én binnen de gestelde termijn) één actueel omgevingsplan is binnen de gemeente. Hiervoor zullen we de komende jaren additioneel een planjurist inhuren en advies inkopen.
- Procedures
Voor met de processen rondom (met name) omgevingsvergunningen veranderd er veel. Voor de Omgevingsdienst (ODRA), maar ook voor de interne organisatie. Deze procedures zullen wij de komende jaren optimaliseren en eigen maken. Het actualiseren van het RO-Stappenplan is hier een onderdeel van.
- Communicatie
De Omgevingswet is voor iedereen nieuw. We zullen de komende jaren ons inzetten op eenduidige communicatie rondom deze wet en hoe wij hiermee werken. We willen dat onze inwoners en initiatiefnemers op de juiste wijze hun vragen beantwoord krijgen of hun toegang weten te vinden tot onze dienstverlening.
Integraal ontwikkelen leefomgeving:
Aanbrengen samenhang diverse opgaven leefomgeving
We gaan versnelling aan brengen in het aanpassen van de leefomgeving aan de opgaven die we komende decennia hebben. De belangrijkste opgaven voor ons, zijn:
- Energietransitie;
- aanpassen aan veranderend klimaat;
- woningbouwopgave;
- in samenwerking met het Sociaal Domein bevorderen van bewegen, spelen en ontmoeten (ondersteunen sociale cohesie);
- in samenwerking met het Sociaal Domein grip op gezondheid (hitte, plaagdieren enz);
- terugdringen snelheden in de bebouwde kom om ontmoeten, leefbaarheid, veiligheid, bewegen en spelen de ruimte te geven. Tevens krijgt parkeren een plek in dit kader;
- bevorderen van biodiversiteit.
De genoemde opgaven hebben invloed op elkaar en dienen in een beperkte ruimte gerealiseerd te worden. Het wordt drukker en heldere keuzes zijn noodzakelijk. Integrale afwegingen in het ruimtelijk domein in samenwerking met het sociale domein zijn meer dan voorheen noodzakelijk, met voldoende ruimte voor participatie.
In 2023-2025 willen we komen tot heldere kaders met prioriteitstelling daarin opdat we efficiënt en resultaatgericht de opgaven vorm kunnen geven in ruimte en in tijd. Hierin speelt samenwerking met de maatschappij een centrale rol.
uitvoering:
- In 2023-2025 gaan we de opgaven in samenhang met elkaar vormgeven.
- Het resultaat is een plan hoe we in de komende jaren de opgaven organisatorisch en fysiek vorm kunnen geven in de tijd en met de beschikbare financiële middelen.
- We kiezen hierbij voor een programmatische aanpak.
- Het programma ontwikkelen we in samenwerking met het Sociaal Domein en met de maatschappij (denk hierbij aan soortgelijke aanpak als bij de ontwikkeling van de omgevingsvisie)
- We maken een koppeling met het programma Wonen en het programma Duurzaamheid.
- Daarnaast richten we ons ook op snel resultaten bereiken (laaghangend fruit).
- Onderwerpen als gezondheid, sociale cohesie, ontmoeten, bewegen en spelen, veiligheid en zorg krijgen een (fysieke) plek.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Voor dit product zijn er geen specifieke beleidsindicatoren en kengetallen.
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Omgevingswet | Beleidsnota’s fysieke leefomgeving |
Ruimtelijke ontwikkeling | Visie Landgoederen en Buitenplaatsen |
Visie op Implementatie Omgevingswet | |
Regels en verordeningen fysieke leefomgeving | |
Ruimtelijke ontwikkeling | |
Nota Wonen 2014 | |
Beleidsnotitie wonen en zorg | |
Huisvesting zorgdoelgroepen | |
Ruimtelijke visie | |
Vigerend bestemmingsplanbeleid | |
Nota economie | |
Nota grondbeleid 2007 |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Lasten | 4.829 | 3.669 | 4.372 | 3.514 | 746 | 696 |
Baten | 3.414 | 2.860 | 3.507 | 2.910 | 252 | 252 |
Saldo van baten en lasten | -1.414 | -809 | -866 | -604 | -494 | -444 |
Mutatie reserve | -175 | -220 | 170 | 100 | 135 | 85 |
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -1.589 | -1.029 | -696 | -504 | -359 | -359 |