1. Algemene informatie
Doel | Behartiging van de belangen en uitvoering van de hieraan verbonden taken op het gebied van hulpverlening bij ongevallen en rampen, openbare veiligheid en volksgezondheid. |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
Datum oprichting | 3 maart 2011 (gewijzigd bij raadsbesluit nr 9) |
Vestigingsplaats | Arnhem |
Deelnemende partijen | gemeenten Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. |
Belang Renkum | Renkum heeft in het AB één stem, net als de andere deelnemers. Besluiten betreffende de begrotingen en de jaarrekeningen worden genomen op basis van gewogen stemrecht. |
Vertegenwoordiging | Burgemeester en wethouder Marinka Mulder hebben zitting in |
Wat doet de verbonden partij voor Renkum | Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) is de wettelijk aangewezen organisatie op het terrein van brandweer, volksgezondheid (GGD) en rampen. VGGM zorgt voor de gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden wat betreft het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen, beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand, het beperken en bestrijden van rampen, het organiseren en coördineren van ambulance-hulpverlening, het bevorderen van een goede hulpverlening bij ongevallen en rampen, het bevorderen van de totstandkoming van collectieve preventie (volksgezondheid) en de continuïteit daarvan, de afstemming tussen preventieve en curatieve gezondheidszorg, de uitvoering van collectieve preventie betreffende infectieziekten en ter zake van de gezondheidsrisico’s voor jeugdigen. |
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Op het gebied van Gezondheid (GGD) wordt gewerkt aan een toekomstbestendige Jeugd- en Algemene gezondheidszorg. Voor 2024 zijn incidenteel middelen geraamd. Na 2024 wordt duidelijk wat het effect is van de keuzes die gemaakt worden om een toekomstbestendige GGD te hebben die aan de wettelijke eisen kan blijven voldoen. Op het gebied van bedrijfsvoering wordt gewerkt aan versteviging de organisatie. Onder andere doordat bedrijfsvoering in het verleden niet meegroeide met de groei in taken van de VGGM en als gevolg van nieuwe eisen aan de organisatie door digitale ontwikkelingen is deze versteviging noodzakelijk. Voor de brandweer leidt de invoering van de omgevingswet tot een taakaanpassing voor de brandweer op het gebied van brandpreventie. Op het gebied van crisisbeheersing wordt naar aanleiding van de ‘versterking van crisisbeheersing’, in opdracht van het ministerie van J&V, de van voorbereiding op crises verstevigd en wordt de inzet bij langdurige crises gewaarborgd. |
---|
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Vanuit de GGD zijn voor 2024 incidenteel extra middelen geraamd. |
---|
3.2 Financieel overzicht
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat | Bijdragen van Renkum | Bijdragen aan Renkum |
---|---|---|---|---|---|
2023 | 6.619 | 31.310 | 0 | 3.038 | 0 |
2024 | 6.178 | 34.150 | 0 | 3.372 | 0 |
2025 | 5.953 | 33.418 | 0 | ||
2026 | 5.778 | 30.122 | 0 |
bron: ontwerpbegroting 2024 VGGM (bedragen * € 1.000). |
---|
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende
Een groot deel van de bijdrage aan VGGM wordt bepaald door de inwonersbijdrage. Afgesproken is dat de VGGM de inwonersbijdrage incidenteel mag verhogen als het weerstandsvermogen van de VGGM onvoldoende hoog is. |
---|
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De opsomming van beleidsmatige ontwikkelingen is onderverdeeld in twee onderdelen, te weten: wettelijke ontwikkelingen en branche ontwikkelingen. VGGM wil de verschillende kansen en risico’s voor gemeenten in beeld brengen om hen zo in staat te stellen hun verantwoordelijkheden te kunnen nemen. De beleidsmedewerkers van de betrokken gemeenten trekken in adviserende zin gezamenlijk op. De beleidsadviseurs veiligheid en de directeur brandweer van de VGGM voeren periodiek overleg. Advies t.a.v. de begroting van de VGGM wordt voorbereid door z.g.n. ‘kopgroep’, de financiële experts van de grote gemeenten. |
---|
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking in de veiligheidsregio is bij wet opgelegd (derhalve is uittreden geen overweging). De beleidsdoelen moeten op efficiënte (kosteneffectieve) wijze worden gehaald. De ambtelijke advisering is daarop ingesteld. |
---|