Doel
Inwoners zijn zoveel mogelijk financieel zelfstandig; balans in inkomsten en uitgaven biedt hen bestaanszekerheid. Inwoners nemen zoveel mogelijk deel aan het arbeidsproces, waarbij werk moet lonen en een armoedeval voorkomen moet worden. Wij helpen inwoners waar nodig rond te komen. We bieden laagdrempelig ondersteuning aan.
Reguliere activiteiten
- Rechtmatig verstrekken van uitkeringen op grond van de Participatiewet, Ioaw, Ioaz en Bbz2004
- Inwoners ondersteunen bij het vinden van werk die een beroep doen op een van deze uitkeringen of op andere wijze ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk
- Het organiseren van een ondersteuningsaanbod organiseren dat bewezen effectief is
- onze aanpak baseren op werkwijzen die op basis van wetenschappelijk onderzoek als effectief beschouwd worden
- volgen van landelijke onderzoeken en experimenten op het gebied werk en inkomen
- Ondersteuning van inwoners met een arbeidshandicap op zoek naar werk en organiseren ondersteuning op de werkplek
- vergroten arbeidsparticipatie van inwoners met een arbeidshandicap (banenafspraak)
- ondersteunen werkgevers bij het in dienst nemen van inwoners met een arbeidshandicap
- Uitvoering van de Wsw (Wet sociale werkvoorziening), inclusief werkgeversrol
- Ondersteuning van inwoners om te participeren naar vermogen wanneer werk (nog) geen optie is met een breed scala van activiteiten
- inzetten van activerend werk als de brug tussen WMO (arbeidsmatige) dagbesteding naar arbeidsparticipatie en betaald werk
- Regionale samenwerking met onderwijs, arbeidsmarkt en werkgeversdienstverlening werkgeversservicepunt om meer perspectief op werk organiseren
- verbeteren aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt
- verbeteren toegang tot de arbeidsmarkt voor inwoners op zoek naar werk of met een arbeidsbeperking
- arbeidsmarktbewerking in de regio
- Op aanvraag beoordelen van bijzondere bijstand voor noodzakelijke kosten van het bestaan
- o.a. kosten bewindvoering, energierekening
- Beoordelen aanvragen individuele inkomenstoeslag en individuele studietoeslag
- Ondersteunen werkgevers bij het invullen van SROI
Specifieke activiteiten 2024
Bestaanszekerheid vergroten
Al enige tijd staat de bestaanszekerheid van inwoners met een laag inkomen onder druk. Zowel landelijk als lokaal zijn diverse maatregelen getroffen om deze druk waar mogelijk te verlagen. Tegelijkertijd bestaat het risico dat nieuwe groepen huishoudens onvoldoende bestaanszekerheid hebben. Daarom monitoren we of bepaalde categorieën huishoudens extra ondersteuning nodig hebben. We brengen per inkomens- en huishoudcategorie de bestaande ondersteuning in beeld.
Onderzoeken mogelijkheden vereenvoudigen proces (bijzondere) bijstand
Inwoners die dat nodig hebben, ondersteunen we financieel met een bijstandsuitkering en/of bijzondere bijstand. Dit is een complex proces.
In juni jl. heeft het (inmiddels demissionair) kabinet op hoofdlijnen maatregelen aangekondigd om de Participatiewet meer in balans te brengen zodat gemeenten eenvoudiger het vangnet van de bestaanszekerheid kunnen bieden op grond van de Participatiewet. Afhankelijk van verkiezingen en nieuwe kabinetsplannen vraagt dit thema om aanpassingen in 2024.
Parallel daaraan onderzoeken we mogelijkheden om ook het proces van (bijzondere) bijstand aanvragen te vereenvoudigen
Project re-integratie statushouders
De groep statushouders heeft intensieve talige ondersteuning nodig om de kansen op werk te vergroten. Zonder deze ondersteuning heeft deze groep nauwelijks kansen om bijstandsonafhankelijk te worden. We werken projectmatig in samenhang met inburgering (onderdeel 1F van de begroting) aan talige werkervaringsplekken, opleiding en taal op de werkvloer. Tijdens het project brengen we de noodzakelijke kosten in beeld.
Beleidsindicatoren en kengetallen
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Doel | ||
Aantal banen (per 1.000 inwoners 15-64 jaar; BBV) | R | 660,0 | 653,1 | 664,7 | nb | |
Aantal banen (per 1.000 inwoners 15-64 jaar; BBV) | NL | 795,9 | 805,5 | 825,4 | nb | |
Netto arbeidsparticipatie (BBV) | R | 65,7 | 67,8 | 70,2 | nb | |
Netto arbeidsparticipatie (BBV) | NL | 68,4 | 71,1 | 72,2 | nb | |
Personen met een bijstandsuitkering | R | 37,9 | 32,1 | 15,7 | nb | |
Personen met een bijstandsuitkering | NL | 46,0 | 43,1 | 13 | nb | |
Lopende re-integratievoorzieningen | R | 37,9 | 32,1 | 357,7/ 10.000 15-64 jr | nb | |
Lopende re-integratievoorzieningen | NL | 46,0 | 43,1 | 197,7/ 10.000 15-64 jr | nb | |
Functiemenging (BBV) | R | 44,4 | 44,2 | 44,5 | nb | |
Functiemenging (BBV) | NL | 53,2 | 53,3 | 53,8 | nb | |
Outcome | ||||||
Uitkeringsbestandsontwikkeling | -1% | -7,9% | -2% | 0% | ||
Uitstroom naar betaald werk | 31% | 44% | 29% | 30% | ||
Aantal uitkeringsdossiers met part-time werk | 66 | 52 | 38 | +20% |
nb = (nog) niet bekend
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Participatiewet | Uitvoeringsplan Opbouw Sociale Werkvoorziening gemeente Renkum |
Wet Banenafspraak | Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Renkum |
Wet sociale werkvoorziening | Verordening individuele inkomenstoeslag gemeente Renkum |
Wet Suwi | Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ en Bbz 2004 gemeente Renkum |
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) | Beleidsregels Studietoeslag gemeente Renkum |
Beleidsregels terugvordering | |
Beleidsregels bijzondere bijstand |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Lasten | 15.436 | 17.654 | 15.428 | 15.413 | 15.354 | 15.298 |
Baten | 9.061 | 9.387 | 9.367 | 9.367 | 9.367 | 9.367 |
Saldo van baten en lasten | -6.374 | -8.267 | -6.061 | -6.046 | -5.987 | -5.930 |
Mutatie reserve | -341 | 676 | ||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -6.715 | -7.591 | -6.061 | -6.046 | -5.987 | -5.930 |