Doel
Wij zijn een gemeente met een sterke samenleving, waar veiligheid de norm is en misdaad niet loont. In onze samenleving is dan ook geen ruimte voor activiteiten die de samenleving ondermijnen. We zijn een veilige gemeente waar iedereen binnen de samenleving zich prettig en veilig voelt. Ook online, waar een steeds groter deel van ons leven zich afspeelt.
Vanuit de gemeente werken we samen met alle partners, inwoners en ondernemers aan veiligheid en leefbaarheid en maken in deze samenwerking ook de verbinding met zorg. We werken aan een integrale aanpak op het gebied van de lokale zorg en veiligheidssituatie waarbij de regierol bij de gemeente ligt.
Reguliere activiteiten
Sinds januari 2021 vormen de procesregisseurs zorg en veiligheid, de adviseurs veiligheid en de vergunningverleners, zorgverbinder, toezichthouders en handhavers één team. Hierdoor verbetert onder meer de samenwerking en kennisdeling. Dit draagt zowel bij aan de uitvoering van de reguliere en de specifieke activiteiten. Waar mogelijk werken we bij de uitvoering van de activiteiten nauw samen met onze ketenpartners.
- Trends en ontwikkelingen en signaleren en realiseren van de gestelde doelen in het integraal veiligheidsplan en deze in de veiligheidsdriehoek bespreken;
- Op orde houden van de crisisorganisatie;
- Procesregie over hoog-risico casuïstiek. Optimaal afgestemde zorg- en strafmaatregelen zodat risico's en overlast worden geminimaliseerd;
- Zowel preventief (vroegsignalering) als repressief verbinding zoeken met zorg vermijdende inwoners die overlast veroorzaken en/of een risico vormen voor de openbare orde en veiligheid. De casuïstiek van de zorgverbinder neemt toe en het takenpakket is uitgebreid.
- Toezicht en (bestuurlijke) handhaving op de openbare orde en veiligheid, openbare ruimte, bossen en natuurgebieden, alcoholwet, hondenoverlast, flora en fauna, jeugdoverlast, binnen- en buitenstedelijk groen, parkeerproblematiek, gehoor geven aan oproepen van de meldkamer en afhandelen van meldingen die bij de gemeente zijn gedaan.
- Reguliere werkzaamheden die voortkomen uit de aanpak tegen ondermijning, zoals uitvoeren van bibob-onderzoek, lokaal ondermijningsoverleg en integrale controles.
- Afhandelen van en meedenken met vergunningsaanvragen (o.a. collectes, evenementen, standplaatsen en aanvragen o.b.v. de alcoholwet);
- Diverse activiteiten ten behoeve van de openbare orde en veiligheid, zoals beleidsvorming en werkzaamheden als gevolg van explosieven en vermisten uit WOII, huisuitzettingen (sinds 2021 een wettelijke taak voor de gemeente), periodieke afstemming met ketenpartners zoals brandweer en politie.
Specifieke activiteiten 2024
Pilot 'wijkggz' (wijk-geestelijke gezondheidszorg)
WijkGGZ is een pilot wordt getest of de inzet van de wijkGGZ (een expertiseteam ter ondersteuning van sociaal domein in de vorm van triage, consultatie en advies) leidt tot betere verbinding tussen sociaal domein en behandeling/zorgverzekeringswet. Hierdoor kan sneller de juiste zorg voor de inwoner worden aangeboden. Bovendien voorkomt de wijkGGZ het verkeerd inzetten van (dure) behandeling en begeleiding en zo ook wachtlijsten in de GGZ.
Pilot Regionale kenniswerkplaats
In de regionale samenwerkplaats staat het begrijpen van onbegrepen gedrag centraal. In de vorm van een proeftuin wordt onderzocht wat wel en wat niet werkt voor buurten en wijken.
Beleid gericht op aanpak jeugdoverlast ontwikkelen
Het ontwikkelde werkproces gericht op jeugdoverlast werpt zijn vruchten af. Het werken volgens deze processen leert dat er behoefte is aan beleid gericht op aanpak jeugdoverlast. Dit beleid wordt in 2024 opgesteld.
Beleidsindicatoren en kengetallen
Openbare orde en veiligheid
Enkele variabelen zijn opnieuw gedefinieerd, om de cijfers maximaal aan te laten sluiten bij de prioriteiten. Bij een herdefinitie zijn de cijfers van voorgaande jaren op basis van de nieuwe definitie in het overzicht opgenomen.
Output | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Doel | |
---|---|---|---|---|---|---|
Drank- en drugsoverlast meldingen | R | 45 | 60 | 61 | nb | < 50 |
Winkeldiefstal (per 1.000 inw.; BBV) | R | 0,8 | 0,67 | 0.99 | nb | < 1 |
Winkeldiefstal (per 1.000 inw.; BBV) | NL | 1,99 | 1,76 | 2,3 | nb | - |
Diefstal uit woning (per 1.000 inw.; BBV) | R | 2,2 | 2,1 | 1,1 | nb | < 2 |
Diefstal uit woning (per 1.000 inw.; BBV) | NL | 1,76 | 1,3 | 1,4 | nb | - |
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inw.; BBV) | R | 4,3 | 3,1 | 3,7 | nb | < 5 |
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inw.; BBV) | NL | 4,5 | 4,3 | 4,6 | nb | - |
Vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inw.) (BBV) | R | 5,1 | 6,7 | 4,9 | nb | < 5 |
Vernielingen en beschadigingen (per 1.000 inw.) (BBV) | NL | 6,2 | 6,1 | 6 | nb | < 6 |
Meldingen cybercrime & gedigitaliseerde criminaliteit | R | 244 | 245 | 151 | nb | > 200 |
Signalen ondermijning (gemeente)* | R | - | 11 | 2 | nb | > 15 |
Ondermijning (politiecijfers) | R | 40 | 35 | 48 | nb | >45 |
Waarschuwing/ sluiting panden (wet Damocles) | R | 1 | 6 | 6 | nb | > 4 |
Meldingen van discriminatie | R | 14 | 11 | 5 | nb | > 10 |
* Tot 2020 werd het aantal signalen voor ondermijning niet geregistreerd.
** het aantal meldingen discriminatie is nog in concept. Vizier communiceert later dit jaar het definitieve aantal
Zorg en Veiligheid
Output | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Doel | |
---|---|---|---|---|---|---|
% Jongeren met Jeugdbescherming | R | 1,4% | 1,4 | 1,1 | nb | > 1,4* |
% Jongeren met Jeugdbescherming | NL | 1,2 | 1,2 | nb | ||
% Jongeren met jeugdreclassering (aandeel jongeren van 12 tot 23 jaar) | R | 0,35 | 0.4 | 0,4 | nb | > 0,4* |
% Jongeren met jeugdreclassering (aandeel jongeren van 12 tot 23 jaar) | NL | 0,3 | 0,3 | nb | ||
aantal aanmeldingen bij zorgverbinders | R | nvt | nvt | nvt | nb | > 100 |
Jeugdoverlast (politiemeldingen) | R | 120 | 182 | 128 | nb | > 175** |
Verwijzingen Halt (per 1.000 inw. 12-17 jaar; BBV) | R | 13 | 10 | 6 | nb | >15 |
Verwijzingen Halt (per 1.000 inw. 12-17 jaar; BBV) | NL | 11 | 8 | 8 | nb | - |
Jongeren met delict voor rechter (%; BBV) | R | 1 | 1 | nb | nb | < 4 |
Jongeren met delict voor rechter (%; BBV) | NL | 1 | 1 | nb | nb | - |
nb= (nog) niet beschikbaar
* De maatregel (jeugdbescherming, jeugdreclassering) is het gevolg van (een reeks) delict(en) die passend is en gericht is op voorkomen van recidive. Het streven is dan ook dat deze maatregelen ingezet worden indien van toepassing.
** Meer meldingen geeft beter inzicht in de problematiek. Daarom wordt (vooralsnog) een minimum-doelstelling.
Wetgeving en gemeentelijk beleid
Wetgeving Openbare orde en veiligheid (integraal veiligheidsbeleid) | Gemeentelijk beleid |
---|---|
Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 | |
Algemeen Plaatselijke Verordening Renkum (APV) | |
Hennepconvenant/ beleidsregels Wet Damocles | |
Hennepconvenant/ beleidsregels Wet Damocles | |
Bibob beleid | |
Diverse bevoegdheden van de burgemeester zijn gebaseerd op de gemeentewet of aanverwante wetgeving waar de bevoegdheid op is gestoeld. | |
Wetgeving Bestuursopdracht ‘Zorg en Veiligheid’ | Gemeentelijk beleid |
Kadernota transformatie sociaal domein | |
perspectiefnota | |
Wet aanpak woonoverlast | Beleidsregels Wet aanpak woonoverlast |
Financiën
Bedragen * € 1.000 | ||||||
Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Lasten | 6.116 | 8.240 | 7.028 | 4.575 | 4.576 | 4.513 |
Baten | 2.342 | 4.124 | 2.678 | 175 | 175 | 115 |
Saldo van baten en lasten | -3.775 | -4.116 | -4.350 | -4.400 | -4.401 | -4.398 |
Mutatie reserve | -15 | 15 | ||||
Geraamd/gerealiseerde resultaat | -3.790 | -4.101 | -4.350 | -4.400 | -4.401 | -4.398 |