Inleiding
De gemeente heeft als wegbeheerder de verplichting wegen verantwoord te beheren en te onderhouden. Zij is volgens het Burgerlijk Wetboek wettelijk aansprakelijk voor schade, die te wijten is aan of veroorzaakt wordt door gebreken aan de verharding.
Kengetallen
Totale oppervlakte van verhardingen in het beheer van de gemeente | circa 1.760.000 m2 |
---|---|
Binnen de bebouwde kom (circa. 75,5%) | circa 1.330.000 m2 |
Buiten de bebouwde kom (circa 16%) | circa 290.000 m2 |
Onverharde en halfverharde wegen (circa 8,5%) | circa 140.000 m2 |
Asfalt verharding | 40% |
---|---|
Elementen verharding | 50% |
Halfverhard, onverhard en betonwegen | 10% |
Integrale projectaanpak
De weginspectie van 2022 geeft een beeld van de technische kwaliteit conform de CROW. In combinatie met een maatregeltoets worden de resultaten vertaald naar een meerjarig onderhoudsplan. In het meerjarig onderhoudsplan wordt bij de prioritering onder andere rekening gehouden met de kwaliteit en leeftijd van de verhardingen. Tevens wordt de planning afgestemd met de taakvelden ‘Groen’, ‘Verkeer’ en ‘Water en riolering’. Voor de doorgaande wegen vindt afstemming plaats in de regio vanwege het gebruik van omleidingsroutes.
Integrale projecten worden conform het projectmatig werken opgezet en komen zoveel mogelijk tot stand door ‘werk met werk maken’.
Onderhoudsniveau
In het kostenbeheerplan wegen 2022 - 2026 is het minimale technisch onderhoudsniveau vastgesteld op beeldkwaliteit B (voldoende)
Bestemmingsreserve wegen
Bestemmingsreserve wegen: Doel van deze bestemmingsreserve is om kosten van uitgestelde investeringen in onder te brengen. Deze investeringen worden dan op een later moment uitgevoerd.
Achterstallig onderhoud/ risico’s/ maatregelen
- De weginspectie van 2022 geeft een beeld van de technische kwaliteit conform de CROW. In combinatie met een maatregeltoets worden de resultaten vertaald naar een onderhouds- en kostenbeheerplan wegen. In 2024 worden de verhardingen opnieuw geïnspecteerd. Mede op basis van de nieuwe inspecties wordt het onderhouds- en kostenbeheerplan wegen geactualiseerd.
- Niet alle wegen kunnen gelijktijdig aangepakt hiervoor is de achterstand van het onderhoud te groot. In het meerjarige onderhoudsprogramma wordt rekening gehouden in de prioriteitstelling. Voor de doorgaande wegen vindt afstemming plaats in de regio vanwege het gebruik van elkaars omleidingsroutes.
Civiele kunstwerken
Op dit moment is onvoldoende inzicht in het aantal en de conditie van de civiele kunstwerken. Voor het beheer en onderhoud van de civiele kunstwerken is geen structureel budget in de begroting opgenomen. In 2023 en 2024 worden de kunstwerken geïnventariseerd. Vervolgens wordt in 2024 een beheerplan inclusief kostenbeheerplan opgesteld.
Inflatie
Om het bedrag van de budgetbegroting op het gewenste prijspeil van het betreffende boekjaar te krijgen, wordt een inflatiecorrectie toegepast. De inflatiepercentages worden ontleend aan de CROW indexen (Risicoregeling GWW 1995).
Wat gaan we doen in 2024?
- Aan de hand van de uitkomst van de weginspecties 2024 en het onderhoudsplan, onderhoud uitvoeren conform beschikbare budgetten.
- Rehabilitatie en reconstructies uitvoeren conform meerjarige vervangingsprogramma.
- Areaalbeperking vanuit projecten en omvormen van gesloten- naar open verharding.
- Opstellen beheerplan Civiele kunstwerken.